dissabte, 7 de gener del 2012

La cova d'Aigües Vives (Brics, Solsonès)

La cova d'Aigües Vives és una balma sepulcral, que cal datar en el Calcolític-Bronze Inicial. Va ser descoberta i excavada l'any 1917 per Joan Serra i Vilaró, que la va publicar el 1923. Es va dir que hi havia més de 100 inhumacions i Serra i Vilaró en va conservar 32 cranis. Els materials arqueològics van ser nombrosos i, segurament, és la balma sepulcral prehistòrica més citada i comentada en la literatura megalítica.
La seva situació està molt mal descrita per tots els qui l'han visitada i els errors d'ubicació es propaguen d'uns autors als altres.
La forma més fàcil d'arribar-hi és la següent. De Solsona cal seguir la C-451 i, en el km 50, agafar el trencall que porta a Brics (senyalitzat). Allà cal recular per l'antiga carretera uns 100 m fins a trobar un cartell de fusta que assenyala la casa d'Aigües Vives. Podem deixar el cotxe allà. Seguim el GR-7 en direcció a la casa, que es troba a 100 m, per una pista de terra. A tocar la casa, el GR baixa cap al torrent d'Aigües Vives. El seguim 100 m més, fins que el GR arriba a una antiga pista. El GR marxa cap a la dreta per travessar el torrent. Nosaltres hem d'abandonar el GR i seguir la pista a l'esquerra, al llarg de 130 m, per la riba esquerra del torrent, fins arribar a la balma, que es troba a mà esquerra, una mica enlairada i visible des del camí. Queda just a sota d'un tancat on s'emmagatzemen bombones de butà.
Les seves coordenades UTM són: x=376817, y=4647249, z=700 (ED50).
Aquí teniu dues fotos. La primera és de Serra i Vilaró, de 1923. La segona és del 7 de gener de 2012.